Sov gott!

Att sömnen är oerhört viktig för vårt allmänna hälsotillstånd är fastslaget trots det lider många svenskar av sömnbrist eller insomningssvårigheter något som verkligen är illavarslande.

Vi sover bort 26 år av våra liv

Vi lägger inte gärna oerhörda summor på sängar och allmän sömn komfort, visserligen är det förståeligt eftersom att det är tråkiga utgifter. Men vi spenderar i genomsnitt trots allt sammantaget 26 år av våra liv med att sova, hisnande siffra men inte mindre sant. När man ser det ur det perspektivet blir det allt tydligare att vi behöver prioritera våra biologiska sömnbehov.

Fixa sömnen med små medel

Man behöver inte alltid lägga ner oerhörda summor på att renovera sitt sovrum, ibland kan det räcka med små åtgärder som att byta till mörkläggningsgardiner, nya kuddar, eller bekväma sängkläder. Lena satinsängkläder vilar värmande och behagligt mot kroppen och förbättrar iallafall komforten avsevärt. Att optimera sömnen kan innebära allt ifrån att köpa en ny säng till att bara byta sängkläder, söker du efter högkvalitativa sängkläder så hittar du dem hos Eric&Gustaf.

Viktigt att söka vård vid allvarliga sömnproblem

Har du allvarliga problem med din sömn bör du söka vård på din vårdcentral, vänta inte för länge sömnen påverkar också det psykiska hälsotillståndet. Vill du lära dig mer om sömn och tekniker för att sova bättre så är den populära boken, ”Boken som ger dig bättre sömn” kanske något för dig. Du hittar den hos Bokus till ett riktigt bra pris.

Bra att veta om sömn

Sömnen är till viss del ett mysterium och vi kan inte säga säkert allt som sömnen egentligen gör för oss. Man har dock märkt vissa intressanta kopplingar till sömnen som kan vara bra att veta. En av dessa är att kronisk sömnbrist saktar ned ämnesomsättning och kan därför leda till viktökning. Det har även visat att det finns koppling mellan just sömnapné och både förlust av benmassa och ökad risk för demens.

Sömnlöshet blir ofta ett vanligare problem med åldern. Något som kan hjälpa mot detta är faktiskt yoga, meditation eller liknande avkopplande övningar. Ditt minne kan även påverkas negativt av sömnlöshet då hjärnan organiserar mycket av dagens information när vi sover.

Kom ihåg att prioritera ditt sömnbehov!